Formandens hjørne

Generalforsamlingen den 15. marts 2024

Beretning

Vi har til de sidste års generalforsamlinger gjort en del ud af at få så mange medlemmer med til vores generalforsamling som muligt – og i år har vi også inviteret ikke medlemmer med.
At vi har inviteret ikke medlemmer med, er det dels fordi vi gerne vil slå et slag for frivilligheden – og give så mange som muligt en mulighed for at høre om hvad Hasle Idrætsforening kan og vil – og dels sige en tak for al den hjælp vi får i dagligdagen, også fra der ikke er medlemmer i foreningen.
F.eks. da vi stod med vand ind i lokalerne mod øst i Væksthuzet, da vandet under de store regnskyl tidligere på året væltede ned fra markerne ovenfor.
Dejligt at se at så mange er mødt op, for at høre om året 2023 og høre om foreningens nyeste tiltag og idéer. Tak for det.
Og når det kommer til afstemninger, så har vi styr på hvem der stemmeberettigede, altså medlemmer af HIF.

Først lidt praktiske informationer:
Efter GF er foreningen vært ved en spisning. Rikke fra Rubinen kommer ca. kvart over syv med en varm hovedret og en kold dessert – så jeg håber, at vi kan klare selve GF på 2 ½ time. Hvis vi bliver færdige før da, ja – så er der plads til en snak på kryds og tværs og et glas inden maden.
Der er linet drikkevarer op og I er velkommen til at forsyne jer som I vil.
Vi har i år søgt og fået bevilget midler fra DIF og DGI’s foreningspulje, som gør, at det vi spiser og drikker i dag, er betalt af denne pulje. Tak til DIF og DGI.
Vi har haft et indlæg om ”Frivillighed” – om hvor vigtigt det er, at I medlemmer, og lokalområdet i et hele taget, støtter op om vores forening.
Og jeg vil her i begyndelsen af min beretning pointere, at uden jer, Bornholms bedste frivillige (som Kristoffer Gravgaard, Bornholms Tidendes chefredaktør skrev i sin leder efter sidste års Sildefest), så var det ikke gået så godt som det gør for Hasle Idrætsforening.
Som jeg har nævnt en del gange efterhånden, så kan vi ikke leve af kontingenterne alene. Det er dyrt at drive en idrætsforening.
Men – så er det jo, at vi heldigvis har en række ”underafdelinger / udvalg / bestyrelser”, som hjælper os med at skaffe penge til at drive vores forening. Det er primært Bankospillene og Sildefesten jeg tænker på – de er med til, at vi kan holde kontingenterne på et fornuftigt niveau og sikre at vi udvikler os.

Vi har her gode og kompetente tovholdere og hjælpere – det kører som det skal, I er trofaste og engagerede, og det skal I have en stor tak for!
Stor respekt for jeres arbejde herfra.
Og vi skal jo også huske på, at udover at Bankospillene og Sildefesten genererer penge til foreningen, så har de også en stor social værdi – der er rigtig mange der ser frem til de ugentlige banko aftener og til årets store byfest på havnen.
I 2023 blev vi foreningspartner på WonderFestiwall. Det betyder, at vi ved at stille med et antal frivillige på festivallen i august måned, får en pose penge til foreningskassen.
For to vagter, hver på 6 timer, fik alle vores frivillige en partout billet til festivallen med mulighed for at høre en masse god musik, have nogle hyggelige og festlige timer med vennerne oppe i Slotslyngen.
Og ikke mindst – at være med til at tjene penge til klubkassen.
I 2023 var vi 34 frivillige der på denne måde tjente penge hjem til Hasle Idrætsforening.
Til årets festival, den 15. til 18. august, har vi udvidet samarbejdet med Wonder, som betyder, at endnu flere – medlemmer og ikke medlemmer – får mulighed for at være med.
Alle der var med sidste år, får en direkte henvendelse fra Frank som sidder derover – eller mig.
Men – hvis der er er nogen her, der gerne vil med på holdet og som ikke er det – eller vil høre mere om opgaverne – så kontakt gerne Frank eller mig. Også her i aften 😊
Wonder genererede et flot overskud i 2023 som kommer idræts- og kulturlivet på Bornholm til gode. Vi har en ansøgning liggende om midler til nye gamer stationer og mon ikke vi får dette bevilget? 😊
Jeg vil da også nævne, at vi har samarbejde med dem om lån af materialer / udstyr til Sildefesten.
Altså et godt samarbejde vi har fået etableret der.
HIF har dags dato 530 medlemmer mod 488 på samme tidspunkt sidste år, og vi har tilsvarende stigning i kontingentindtægter.
De nævnt 530 er unikke medlemmer – vi har 916 aktivitets medlemmer – så man kan sige, at vores medlemmer i snit er aktive i to idrætsgrene. Og det er rigtig godt.
Hvor mange medlemmer er vi så på dette tidspunkt til næste år?
Jeg sagde på Bytingets repræsentantskabsmøde i aftes, at vi til den tid har 800 medlemmer – som minimum.
Carsten – og mange andre – siger at vi har flere 😊
Hasle Idrætsforening er altså en velfungerende forening, vi har som nævnt et stigende medlemstal og en god økonomi – og vores afdelinger kører, stort set, godt – med ansvarsfulde og engagerede ledere.
Når jeg sagde ”stort set”, så er der er i enkelte afdelinger lidt udfordringer med lidt faldende medlemstal og manglende trænere.
fdelingsformændene vil om lidt komme ind på hvordan året 2023 er gået i de enkelte afdelinger.
Enkelte formænd har ikke kunnet være med her i aften, så her vil Carsten og jeg vikariere.

Trods det, at det er dyrt at drive en forening, så har vi stadig den målsætning at kunne tilbyde den idræt / de aktiviteter som vores omgivelser efterspørger – det være til børn, unge og voksne – hvis vi kan og mener det er realistisk.
Vi har et ansvar overfor vores omgivelser.
Og det må man sig, at vi levede op til i 2023.
Efter en lang og sej kamp har vi nu to padel baner – PLE Arena – der står klar til spil – lige herudenfor.
På GF sidste år underholdt jeg jer med den tunge sagsbehandling i BYG – den vil jeg spare jer for i år, nu er de her! 😊
Carsten vil om lidt komme ind på status omkring Padel tennis.

Og så er der jo Væksthuzet.
Også dette emne var oppe og vende på sidste års GF – vi manglede plads til vores aktiviteter – skulle vi bygge til klubhuset, købe Hasle Hallen eller byde på Væksthuzet.
Vi ville koncentrere os om Væksthuzet – vi bød på det – og fik afslag på vores bud. Det var for lavt.
Vi gik så for alvor i gang med at søge efter midler til køb i en række af de helt ”store fonde”, og jeg pointerede sidste år, at et eventuelt køb ville være afhængigt af om vi kunne skaffe pengene udefra.
Vi havde idéer og drømme – primært ville vi gerne kunne tilbyde vores medlemmer et moderne fitnesscenter.
Og det lykkedes sørme!
Vi blev – og er – i ledelsen både glade og stolte over resultatet.
På en ekstraordinær GF i november fik vi et ja fra medlemmerne til et køb, og efter en del forhandlinger om pris og inventar, så overtog vi den 15. januar i år Væksthuzet på Bykærvej.
Det var en stor dag, som flittigt blev omtalt i medierne – både TV2, DR og Bornholms Tidende troppede op.
Og vi kunne samtidig oplyse, at det var A.P. Møller fonden der gjorde vores drøm til virkelig. Fonden donerede os den fulde købssum på 2.8 millioner kroner. Vildt og lidt surrealistisk.
Vi glæder os vildt meget til at åbne op for et helt nyt Fitnesscenter i Væksthuzet – og vores voksende esport afdeling vil også få lokaler i Væksthuzet.
Jeg vil også her nævne, at Padel er den hurtigst voksende sport i Danmark og Fintnes er den næst hurtigste!
I ejendommen er der også et funktionelt industrikøkken og vi vil benytte nogle af de mange lokaler til udlejning til f.eks. fester og møder.
Vi har indgået et samarbejde med initiativtagerne til de månedlige fællesspisninger der før fandt sted på Hotel Herold.
Vi har lagt lokaler – og frivillige – til to spisninger med fuldt hus, senest i tirsdags – en stor succes med god mad og hygge for de 80 fremmødte.
Vi håber vi kan åbne Fitnesscenteret, hvor vi samtidig vil holde et ”åbent hus” for alle, i løbet af 4-6 uger.
Carsten vil om lidt give status på dette.
Som jeg nævnte, så fik vi 2.8 millioner af AP Møller fonden til køb af Væksthuzet.
Men – et er at få doneret en stor sum penge til et køb – men hvad med driften? – og indretning og køb af maskiner?
Vi kom på den ekstraordinære GF med et budget der fortalte, hvad vi skulle have ind via udlejninger og nye medlemmer for at få dækket driften.
Vi har pt. 14 udlejninger og 9 fællesspisninger – og vi får løbende nye medlemmer så det går som forventet – eller rettere, det er over det budgetterede.
Vores fitnessudvalg har ønske om maskiner til 749.000 kr.
Vi har søgt fonde, og desværre fået mindre beløb end forventet. Vi har også fået flere afslag, bl.a. fra Sparekassen Bornholms Fond, hvilket er meget skuffende og uventet. Når jeg siger mindre end forventet, så er det fordi vi havde håbet på mere, med tanke på de beløb vi fik til etableringen af vores Padel anlæg. Her fik vi det fulde ansøgte beløb ved de fleste fonde.
Til køb af udstyr har vi fået 200t fra AP Møller Fonden, 40t fra Bornholms Brand og 40t fra Nordea fonden – det er i alt 280t.
Efter nogle snakker med og besøg af DGI’s fitness konsulent og konsulent for Bevæg dig for livet, Ruben Lundtoft, som er vores rådgiver på etableringen af Fitness centeret, så tilbød DGI os at låne 300.000 rentefrit over 5 år, med første betaling i december 2025.
Da alle beregninger og prognoser viser, at det hænger sammen økonomisk – Fitness chefens beregninger viser faktisk, at vi kan indfri lånet før tid hvis det er det vi ønsker – så har vi uden tøven sagt ja til dette gode tilbud.
I parentes bemærket, så kan vi gøre dette uden GF’s godkendelse, da der her er tale om et lån uden pant i fast ejendom.
Det er NU der skal handles – dvs. vi skal åbne op så hurtigt som muligt, vi skal udnytte al den omtale vi har fået, og stadig får, både i medierne og i dagligdagen.
Vi får f.eks. daglige henvendelser med spørgsmål om åbningsdato, hvilke maskiner kommer der og hvad med forskellige former for holdtræning.

Som de fleste jo nok ved, fik jeg i februar måned Bornholms Tidendes lederpris for 2023 – og jeg vil her benytte lejligheden til at sige tak for den store opbakning jeg fik.
Når jeg nævner dette, så er det også for at sige, at det har betydet en hel vild omtale i medierne. ”Alle” taler om Hasle Idrætsforening og Væksthuzet. Og vores Padel anlæg.
Væksthuzet – og Padel anlægget – har været vist på TV2 rigtig mange gange.
Lad mig give et par eksempler på hvad denne omtale har kastet af sig – begge eksempler er henvendelser fra i går:
BRK og DBU Bornholm.
Og så vender jeg tilbage til frivilligheden.
Rigtig mange har kontaktet os med tilbud om at give en hånd med af forskellig art ifm. vores køb af Væksthuzet – interessen for Væksthuzet er stor.
Vores trofaste frivillige er i fuld gang med at klargøre huset til de planlagte aktiviteter. Der bliver gjort rent, ryddet op, malet og pyntet.
Og – som nævnt i min indledning – da store vandmasser under de store regnskyl tidligere på året væltede ned fra markerne og trængte ind i ejendommen, ja -så stod der brave mænd klar med maskiner og skovle. Der blev gravet, lagt dræn og skærver.
Og de samme gæve gutter har sagt ja til at skrabe græs af og grave, gøre klar til lægning af de 540 fliser som skal lægges ved padel anlægget.
Det er bare en kæmpe fornøjelse at være med til – tak til jer!
Indledningsvis takkede jeg banko og sildefestfolket for deres trofaste og store arbejde, og jeg vil også rette en stor tak til klubhusadministrationen og klubhusudvalget for jeres store arbejde for foreningen.
Tak til bestyrelsen, vores revisor, de forskellige afdelingsudvalg, underudvalg, ledere og trænere – og ikke mindst forretningsudvalget, mine nærmeste samarbejdspartnere – og alle hjælpere i det hele taget, tak til jer alle for godt, trofast og loyalt samarbejde.
Også tak til Bytinget for samarbejdet i forbindelse med vores fælles arrangementer, til sponsorer – og til pressen for god og flot opbakning.
Og med disse ord slutter jeg min beretning om året 2023.

Generalforsamlingen den 24. marts 2023

Beretning

Til sidste års GF sendte vi en indbydelse rundt, hvor vi opfordrede vores medlemmer til at møde op og hørte om foreningens nye tiltag og idéer.
Det gælder naturligvis også i dag 😊
Vi skrev i den forbindelse, at vi var i fuld gang med at etablere et fitnesscenter og at vi til sommer forhåbentlig kunne åbne op for padeltennis.
Bestyrelsen ville også fremlægge en ny kontingent struktur.
Vi vedtog en ny kontingent struktur – og det har været en succés:
HIF havde i forgårs 488 medlemmer (heraf knap 100 passive) og vi har i 2022 haft kontingentindtægter på 187.000. I 2021 havde vi kontingentindtægter på 158.000. Af vores knap 500 medlemmer er der 150 som er aktive i mere end én idrætsgren. Og det er rigtig godt.
Jeg nævner ikke disse tal for at gå vores kasserer, Trine, i bedene, men for at slå fast, at vi tog den rigtige beslutning sidste år.

Jeg vil også indledningsvis nævne, at Hasle Idrætsforening er en velfungerende forening, vi har en god økonomi – og vores afdelinger kører, stort set, godt – med ansvarsfulde og engagerede ledere.
Når jeg siger ”stort set”, så er det fordi der i enkelte afdelinger er lidt ”bump på vejen” – udfordringer – og vi mangler ledere og trænere.

Afdelingsformændene vil senere komme ind på hvordan året 2022 er gået i de enkelte afdelinger, men da Fitness og Padeltennis ikke har et afdelingsudvalg og Merete fra esport er på ferie, så vil jeg give en kort status på disse idrætter.

Fitness:
Vi har på et år fået 99 medlemmer i Fitness – imponerende. Vi har jo ikke de mest moderne lokaler, ej heller de nyeste maskiner – men tallet og den aktivitet der er i Tjøllingahuzet, viser bare det behov der er for Fitness i Hasle. Vi har så sent som i dag fået en ny brugt varmepumpe installeret – sat op og sponsoreret af Bornholms Agro ved Mikkel Stenbye.
Men – vi mangler plads.

Padeltennis:
Tja … Vi havde jo håbet, at banerne lå herude nu – men vi / jeg har nok været for naive med hensyn til sagsbehandlingstiden i BYG og Miljø. Vi har godt vidst at den er lang – men så lang …. Og det, at vi er holdt hen med deadlines og aftaler er bare så ærgerligt!
Det sidste Miljø har fundet på er, at vores anlæg evt. skal gennemgå en miljøscreening – primært skal støj og lys undersøges og vurderes. Vi mener ikke det er nødvendigt, da det nævnte ikke er til gener for vores naboer, og vi kæmper for en undtagelse af denne screening.
Ikke mere om det, dog kan jeg sige, at vi efter et møde med Miljøafdelingen i starten af marts, nu er lovet svar i ugen efter påske omkring den nævnte miljøscreening. Vi håber!

Esport:
esport startede sæsonen med 12 unge mennesker der mødte op til forskellige spil én gang om ugen, men da interessen var og er stor, så besluttede Merete at udvide holdet til 22. Og det er fungeret godt. Men – vi mangler plads. Esport er en af de afdelinger jeg hentydede til, hvor vi  mangler ledere: Det er simpelthen et ”must”, at vi inden næste efterår kan få tilført flere ledere / trænere til esport – så vi bl.a. kan åbne op for flere esportaftener om ugen end den ene vi har i dag.
Det er dyrt at drive en idrætsforening – men som nævnt i min indledning er vores økonomi god.

Det er et gammelt hus vi sidder i, og det medfører øgede udgifter til vedligeholdelsen. Og – som vi alle har mærket på vores egen krop – så er der også øgede udgifter til forbrug: Udgifter til el, vand og varme har vi i 2023 budgetteret til 180.000 – i 2021 brugte vi 68.000.
Men – så har vi heldigvis en række ”underafdelinger / udvalg” i HIF som hjælper os med at skaffe penge til at drive vores forening. Det er primært Bankospillene og Sildefesten jeg tænker på. Vi har gode og kompetente hjælpere og tovholdere – det kører som det skal, I er trofaste, og det skal I have en stor tak for!
Trods det, at det er dyrt at drive en forening, så har vi stadig den mål sætning, at kunne tilbyde den idræt vores omgivelser efterspørger – det være til børn, unge og voksne – hvis vi kan og mener det er realistisk. Vi har et ansvar overfor vores omgivelser.
Som der står i vores vedtægter: ”Foreningens formål er ved idræt og andet kulturelt virke at fremme den enkeltes og fællesskabets sundhed og trivsel”.

For knap en måned siden fik vi en henvendelse fra byens dartspillere om vi kunne hjælpe dem med et lokale, og om de kunne være med i vores forening. Indtil nu har dartspillerne taget til Østermarie og Åkirkeby for at spille – og de har også haft et midlertidigt lokale i kælderen på skolen, men det har ikke være optimalt.
Vi var i FU og Bestyrelsen enige om, at det var en god idé, og det store lokale i kælderen er nu ved at blive indrettet til Dart.
Godt at vi således kan hjælpe byens dartspillere – det bliver spændende at følge udviklingen i vores nye afdeling.

Jeg har nævnt et par gange, at vi mangler plads til vores aktiviteter.
Som I jo ved, har vi jo kigget os om efter mere plads – skal det være en tilbygning til klubhuset, skal vi købe hallen (BRK vil gerne have vi overtager hallen for eksempelvis en krone) eller skal vi købe Væksthuzet?
Vi har budt på Væksthuzet, men sælger ville ikke acceptere vores bud. Fair nok. Vi vil nu gå i gang med mere konkret at søge efter midler i en række af de ”store fonde”, og se om vi kan skaffe finansiering til et evt. køb af Væksthuzet. Jeg vil pointere, at et eventuelt køb er afhængigt af om vi kan skaffe nok penge udefra.
Vi har idéer og drømme om at finde plads til et moderne fitness center, et sted med plads til dart, billard og esport og her er Væksthuzet et oplagt valg. Huset er også ideelt til udlejning til fester og forskellige former for arrangementer. Spændende at se hvad 2023 bringer på den front.

Som jeg nævnte, så mener jeg vi som byens og nærområdets idrætsforening har et ansvar overfor vores omgivelser.
MEN – omgivelserne har også et ansvar overfor os – vi er nødt til at have hjælp ”udefra” til at drive de afdelinger vi har – vi er nødt til at have mere hjælp end vi har i dag. Vi skal være flere hjælpere, ledere og trænere.
Sidste år nævnte jeg, at der var få hoveder der havde for mange kasketter på – og at udfordringen var, at kasketterne skulle fordeles til flere hoveder.
Er det så lykkedes?
Både ja og nej – mest nej, jeg synes det er svært at få knækket koden. Det er ikke lykkedes for mig. Vi har afdelinger der kører godt med det antal frivillige og ledere der er behov for, mens det i andre afdelinger kniber. Det skal gerne ændre sig.
Jeg vil ikke sige, som en formand sagde i en anden IF til deres GF: ”Der er for mange der nyder og for få der yder”!
Det kan da godt være der også hos os er en del der nyder – men det er vores opgave at få det antal til at yde, som der er behov for!
Jeg håber – og er rimelig sikker på, at der er forældre til de mange børn som eksempelvis spiller badminton­­ eller spiller fodbold eller går til gymnastik som godt vil give en hånd med – eller nuværende og tidligere spillere som vil involvere sig mere end de gør i dag.
Vi må hjælpes ad til at få knækket koden. Hvis det lykkedes at få flere til at involvere sig, så er jeg ikke bange for Hasle idrætsforening fremtid og udvikling.

Jeg har takket banko og sildefestfolket for deres trofaste og store arbejde, og vil naturligvis også rette en stor tak til klubhusadministrationen og klubhusudvalget for jeres store arbejde for HIF.
Bestyrelsen, vores revisor, de forskellige afdelingsudvalg, underudvalg, ledere og trænere – tak til jer alle for godt, trofast og loyalt samarbejde.
Også tak til Bytinget for samarbejdet i forbindelse med vores fælles arrangementer – og tak til pressen for omtale i medierne når der har været behov for det.
Har jeg glemt nogen? – jo: Forretningsudvalget – og her finder vi jo dem jeg omgås oftest med og taler mest med i dagligdagen. I er mine nærmeste samarbejdspartnere – tak for jer!
Jeg er her nødt til at nævne hvem der er i FU og hvorfor de er der, da der er sket ændringer på holdet siden sidste generalforsamling.
Carsten er stadig næstformand, Trine er stadig kasserer og Jeppe er stadig medlem – det er der altså ikke noget nyt i.
Men – Merete bad for et halvt års tid siden, om at træde ud af FU af personlige årsager og det sagde vi naturligvis ja til. Christian (Niller), hidtidig suppleant, overtog Meretes plads og da vi i FU har en bemyndigelse til at supplere os selv, så kontaktede vi Helene Hassager og spurgte, om hun kunne tænke sig en plads i FU og gøre en indsats for HIF, og det sagde hun heldigvis ja til. Helene bor i Helligpeder og har en dreng der spiller fodbold i klubben, og kunne desværre ikke være med i dag, da hun er ude at rejse.
Vi har aldrig – i hvert fald ikke de sidste mange år – haft 2 suppleanter i FU. Hvis I kigger på dagsordenen, punkt 7, B så ser I, at der skal findes en suppleant for 2 år.

Jeg foregriber begivenhedernes gang lidt, da jeg også i år vil bede forsamlingen om at give bestyrelsen bemyndigelse til at finde denne suppleant. Dette fordi pladsen meget vel skal besættes af en ny kommende formand, da jeg til næste år ikke modtager genvalg.
Med disse ord vil jeg afslutte min beretning for 2022. Tak!

 

Generalforsamlingen d. 18. marts 2022

Beretning

Endnu engang velkommen til jer alle sammen – og godt at se, at så mange er mødt op til årets generalforsamling.
Vi har annonceret en del på Facebook, det har virket, hvor vi blandt andet skrev: ”Kom og hør hvordan 2021 er gået, hvad der sker i Hasle Idrætsforening her og nu – og vær med i en uformel snak om fremtiden”.
Jeg vil komme lidt ind på året 2021 – de respektive afdelinger vil også kommentere det forgangne år – og så vil jeg komme mere ind på ”her og nu” og tiden der kommer. Jeg håber, at vi kan få en god snak, dialog om fremtiden – hvor og hvordan ser vi vores forening i tiden der kommer.

De sidste par år har været en noget atypisk periode – en udfordrende tid, både for os som mennesker men også for vores forening.
Jeg vil ikke gentage mig selv fra sidste år, men vil alligevel kort nævne, at COVID19 også – ligesom i 2020 – satte sit præg på 2021.
Myndighederne kom med diverse anbefalinger, restriktioner og nedlukninger, som gjorde det sværere at være leder, træner og ikke mindst aktiv.
TAK til jer alle, for at vi kom så godt gennem året som vi gjorde – vi skulle nærmest hele tiden, og så igen, forholde os til hvad vi måtte og ikke måtte. Det har ikke været nemt, men jeg synes vi har været forandringsparate og rigtig godt udnyttet og klaret de muligheder som vi havde.
Vi har klaret – og klarer – os godt.
Hasle Idrætsforening er inde i en god udvikling.
Økonomisk har vi også klaret os godt.
Vi har grundet Corona`en ikke haft den samme – skal vi sige ”normale” indtjening som vi plejer – jeg tænker blandt andet på Sildefesten og vores Bankospil, som begge normalt genererer store økonomiske tilskud til vores idrætsforening.
Men takket være god hjælp fra statens Corona puljer og den bornholmske trio: Sparekassen Bornholms Fond, Bornholms Brand og Brdr. Larsens Legat er vi kommet helskindet igennem 2021 – godt og vel endda.

Vi har også i 2021 fået god hjælp fra DGI og DIF’s Foreningspulje.
Vi har fået støtte til mange projekter – en lang række projekter var ikke blevet til noget uden denne hjælp. Jeg har løbende nævnt det i Hasle Nyt – dels hvad vi har fået af penge og dels hvad vi har brugt dem til.
Jeg vil her springe lidt ind i 2022 og nævne, at vi for nogle få dage siden har fået støtte til fitness udstyr (28.875), et kamera til fodboldafdelingen (21.469), en boldkanon til badminton (21.000), nyt udstyr til esport (20.000) og til en oplevelses camp til bordtennis (17.000).
Alt sammen noget der er med til at udvikle vores forening. Tak for det!

Det får mig til at komme lidt ind på det seminar vi holdt på Hotel Herold i november måned, hvor vi var ca. 50 samlet – alle afdelinger var repræsenteret.
Én af overskrifterne hed: ”Hvad vil vi med HIF i fremtiden”?
– og en anden hed: ”Hvad vil vi kendes for i HIF”?

Der kom mange spændende idéer og tanker på bordet.

Og med det i baghovedet – og en god økonomi i ryggen turde vi kaste os ud i nye projekter – nye tilbud til klubbens nuværende medlemmer og kommende medlemmer.
Et af vore mål i klubben er, at kunne tilbyde den idræt nærområdet efterspørger – hvis det vel at mærke er realistisk.

På mødet på Herold kom der også forslag om ny kontingentstruktur, som Trine og Carsten har kigget nærmere på. Hvad, hvordan og hvorledes – der er kigget og regnet på mange muligheder, og bestyrelsen er kommet frem til et forslag om ét kontingent per medlem. Forslaget præsenteres – og vil komme til afstemning senere.
Ét kontingent – og du kan dyrke ligeså mange idrætter du vil. Jeg ser muligheder. Jeg kan for eksempel godt forestille mig nogle af fodboldspillere spille noget floorball i den kommende vinter – og nogle fra gymnastik holdene vil spille noget badminton? Der er muligheder – og der bliver flere af dem!

I går – kl. 16 for at være helt præcis – åbnede vi således op for tilbud om Fitness i de tidligere kontorlokalerne i det tidligere kyllingeslagteri. Vi annoncerede åbningen på 3 Facebook sider onsdag morgen, sider som har fået knap 100 likes – ligesom vi har fået mange henvendelser, tilkendegivelser og spørgsmål.
I går var der 12 der mødte op – vi havde åbent i 3 timer – og kørte en tur på cyklerne og testede maskinerne.
Det er godt at se og mærke interessen når vi sætter noget nyt i gang J
Og så er der Padel-tennis: Det er en voksende sport, og mange af vore medlemmer spiller Padel i Rønne. Vi håber at kunne byde velkommen til Padel senere i år – vi er ”så tæt” på at sætte underskriften på kontrakten med leverandøren, og så er det ”bare” byggeansøgnings sagsbehandlingstid der bestemmer hvornår vi kan åbne op for dette tilbud.

Vi tilbyder Padel tennis i forenings regi – som den første forening på øen. Vi vil ikke være afhængig af en kommerciel udbyder, der bestemmer priserne for leje af baner og bestemmer hvornår vi kan råde over banerne. Vi har pengene til det – financieringen er på plads – anlægget koster i runde tal en million – og også her har vi også nydt godt af fonde: Pt. har fået 385.000 kr. til hjælp til etablering af Padel anlægget.

For knap 2 måneder siden fik vi en forespørgsel fra nogle forældre om muligheden for at låne hallen til en omgang uforpligtende ”leg” med redskaber og bold for aldersgruppen 0 til 8 år – vi kalder tilbuddet ”Bold, leg og gymnastik”.
En kæmpe succés: Mellem 20 og helt op til 40 børn – og deres forældre – mødes hver søndag mellem kl. 10 og 12 hvor de hygger og leger. Dette tilbud kører til og med søndagen efter påske.

Rent medlemmæssigt ser det også godt ud:
Vi har haft en medlemsfremgang på godt 100 i 2021 – vi havde 565 medlemmer i HIF ultimo 2021.
Og så er der det med ”kasketterne”:
Vi er – stadig – nogen få der render rundt med mange kasketter på hovedet. Alt for mange kasketter.
Udfordringen for os i 2022 er, at vi bliver flere ledere, trænere og tovholdere der kan bære nogen af de nævnte kasketter.
Altså: Vi skal have flyttet de mange kasketter på få hoveder til få kasketter på flere hoveder.
Jeg håber vi kan knække koden – det skal vi!
”Måske din nabo – din kusine – din onkel er én der kan være et aktiv i vores forening”?!

Trods udfordringen med de mange kasketter, så synes jeg, at vi har meget at glæde os over – og glæde os til.
Efter 2 års pause kan vi om godt 3 ½ måned igen mødes til byens fest, Sildefesten. Sildefestudvalget har et flot program klar til denne traditionsrige fest.
Men ikke en Sildefest uden mange frivillige – vi mangler mange!
Udvalget vil om meget kort have et overblik hvem vi mangler til hvad, og så er det at I – og de tidligere nævnte genboer, fætre og onkler og andre medlemmers – skal se, om I og de ikke også kan afse nogle timer.
Sildefesten giver et rigtig godt bidrag til vores forenings drift og udvikling.
Husk – det er vores alle sammen ’s ansvar det her.
Og så har vi et fodboldhold der spiller med om oprykning til Københavnsserien – det bliver så spændende at se om det lykkes.
Jeg glæder mig til de afgørende kampe.

Jeg glæder mig også over den måde de enkelte udvalg ledes på – trofasthed og entusiasme vil jeg kalde det – tak for det.
Også en stor tak til det Sildefestudvalget – som i øvrigt tryllede et brag af en efterårsfest op af hatten, i Hasle Hallen, med et fint overskud til foreningen – og Bankoudvalget for deres store arbejde for vores forening. Imponerende.
Og så er der klubhusudvalget og klubhusadministrationen – hvad skulle vi gøre uden jer?
Forretningsudvalget, Bestyrelsen, vores revisor, de forskellige udvalg, ledere og trænere – tak til jer alle for godt, trofast og loyal samarbejde.
Også en tak til Bytinget for samarbejdet i forbindelse med vore fælles arrangementer.

Jeg har talt lidt om 2021 og noget mere om hvad der sker her og nu – og vil slutte med nogle spørgsmål:
Hvis vi kigger lidt længere frem i tiden – hvilke ønsker og drømme har vi til fremtiden? – skal vi for eksempel arbejde videre med tankerne om en tilbygning til klubhuset?
Tilbygning der kan rumme mere plads til en voksende esport afdeling, rumme et Fitness center, lokaler til yoga og små gymnastikhold og …..
Hvad siger I?
Lad os starte snakken om vore tanker og drømme under eventuelt eller under middagen. Med disse ord slutter jeg min beretning.

Skriv til os